deCompagnie

Categorie:ensemble (instrumentaal)
2014
Genre(s):20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags, romantiek
Huidige/voormalige leden:Sven Van De Voorde, Lieselot Watté, Jens Lynen, Tille Van Gastel

Biografie

 Samenstelling: Sven Van De Voorde (klarinet), Lieselot Watté (cello), Bram Fourniet (trombone), Jens Lynen (viool), Tille Van Gasteln (dwarsfluit), Max Knigge (altviool), Mathias Coppens (piano)

 

Het ensemble deCompagnie bestaat uit zes-acht jonge gedreven musici uit België die zijn verenigd door artistiek leider Mathias Coppens. Zij delen de visie dat muziek over tijden en grenzen heen een diepe verwantschap toont en trachten deze verbondenheid in de programmatie duidelijk te maken. Waar de 20ste eeuw voornamelijk gekenmerkt was door een ensemblecultuur van specialisatie, daar zal de 21ste eeuw, zo menen ze, gekenmerkt worden door synthese. Zowel Renaissance als Reich, zowel Brahms als barok, Debussy als Dusapin kunnen hand in hand gaan waarbij de leidraad wordt gevormd door een centraal thema dat tal van associaties oproept. Soms extreem, maar altijd zoekend naar evenwicht.

deCompagnie musiceert met groot respect voor de partituur, want dat is het kenmerk van onze tijd. Ze beseffen echter dat ze niet heilig is, want een partituur is een vertrekpunt, zo menen ze, waarmee creatief moet worden omgesprongen. Wat er voor hen echt toe doet is de vrijheid van expressie, de energetische spanning van het podium, de vonken die mensen al eeuwen lang naar concerten leiden.

Ze hebben er hun handelsmerk van gemaakt om actief te zoeken naar oude, niet-gespeelde en daardoor dus nieuwe muziek. Vervolgens doen zij onderzoek naar het verhaal achter ieder nieuw gevonden werk, zodanig dat ze niet alleen zelf maar ook het publiek kunnen laten deel uitmaken van de ontstaansgeschiedenissen van die werken. Ze vinden het van cruciaal belang dat voor iedere componist het juiste klimaat wordt geschapen tijdens hun concerten.

Tenslotte staan zij ook als ensemble bekent om hun visualisaties en choreografieën waarbij gebruikt wordt gemaakt van het geijkte repertoire, weliswaar op een manier zoals u ze nog nooit zal ervaren hebben. Hun concerten worden gekenmerkt door een grote diversiteit die nooit onsamenhangend werkt, maar in tegendeel de dynamiek van de live-ervaring ondersteunt.

Selectieve discografie

Preludes in Times Past and PresentPreludes in Times Past and Present (2014)
Klassiek, 20ste eeuw, romantiek
deCompagnie, Alexander Herzung, Mathias Coppens, Matthäus Grazlinger, Johann von Brühl, Elise Sechter, Karel Blumenbach, Manon Blei (...)