Vacature bij Poppunt

Dit is een gearchiveerd bericht

01.03.2013

Poppunt, het aanspreekpunt voor de muzikant en dj in Vlaanderen is op zoek naar een Assistent Popadvies en Informatie.

1. Over Poppunt
Poppunt is het aanspreekpunt voor de muzikant en dj in Vlaanderen. Het maximaliseren van kansen is onze opdracht en drijfveer. Poppunt geeft informatie, advies, ondersteuning, speelkansen en begeleiding aan duizenden muzikanten en dj’s, en is pleitbezorger en bezieler van een beter poplandschap in Vlaanderen. 
Poppunt is één van de voortrekkers van de popsector, volgt het beleid van nabij op en neemt waar nodig initiatief om ervoor te zorgen dat de uitbouw en de verdere professionalisering van onze sector alle kansen krijgt. De organisatie is structureel erkend door de Vlaamse Gemeenschap en werkt daarnaast samen met commerciële partners, sponsors en adverteerders en verschillende mediapartners.

Naast het behandelen van meer dan 1000 popadviesvragen per jaar zijn dit enkele van onze realisaties:

Media en publicaties:
  • vi.be: de Vlaamse muziek-community waar bands, dj’s, muzikanten, producers, muziekprofessionals elkaar ontmoeten. vi.be is dé tool voor bands en dj’s om aan meer airplay (vi.be ON AIR, vi.be Radio 1) en speelkansen te geraken
  • Poppunt.be: een quasi onuitputtelijke bron van informatie voor muzikanten en dj's inclusief adressengids, artikels, blogs, zoekertjes, audio, video, online tools en tips & tricks
  • Poppunt Magazine: een 3-maandelijks gratis magazine voor en over muzikanten en dj's dat verspreid wordt op 5.500 exemplaren 
  • De Muzikantengids: in 2007 lanceerde Poppunt de eerste Vlaamse versie van deze bijbel voor iedere muzikant, met een uitgebreide adressengids en tal van praktijkvoorbeelden. De tweede, volledig herziene en uitgebreide versie verscheen in oktober 2009.
  • Brochures: de afgelopen jaren publiceerde Poppunt een aantal brochures die ook online te doorbladeren (en te bestellen) zijn. Ze behandelen thema's als 'Concerten, fuiven, festivals organiseren'; 'Opnemen van een cd in eigen beheer'; 'Platencontracten'; 'Muziekuitgave en auteursrechten', enz.
  • Read Between the Lines: In het kader van de jaarlijks georganiseerde Popthesisprijs legde Poppunt een online bibliotheek aan met alle thesissen die reeds werden ingediend. De drie beste werken worden iedere keer samengevat onder de noemer "Read between the Lines".

Projecten:

  • De Muzikantendag: de hoogmis voor muzikanten en bands.  Een dag lang wordt de AB ingenomen voor feedback, demo’s, workshops, Playground, enz. www.muzikantendag.be
  • Play & Produce: the must-attend event for the electronic music scene met workshops, feedback, demo’s, infosessies, Playground,… www.playandproduce.be
  • Popthesisprijs: tot 500 euro cash voor de beste thesis over popmuziek of de popsector, aangevuld met een studiedag
  • Stoemp!: concertcircuit van 10 typisch Brusselse cafés waarin jong talent en gevestigde waarden op het podium aan bod konden komen in kleine of akoestische bezetting, in een intieme en gezellige sfeer – www.stoemplive.be 
  • 100% Puur: meer dan 235 speelkansen voor jong talent in jeugdhuizen, clubs en op festivals
  • Raymond & zijn Jonge Helden: de viering van vijf jaar Poppunt, met als orgelpunt een liveconcert, captatie door Canvas en een cd met 10 opkomende talenten die Raymond coverden
2. Taakomschrijving assistent popadvies en informatie
Het werkterrein van Poppunt is zeer uitgebreid en uitdagend. Poppunt werkt voor muzikanten en dj’s uit alle genres van de popmuziek: van metal tot house. En met een diverse achtergrond bovendien: van absolute beginner tot het moment dat ze een platencontract tekenen of hun eigen label beginnen. 
We staan voor de belangrijke uitdaging om voor deze volledige doelgroep nieuwe en aantrekkelijke popadvies-content te ontwikkelen. Die informatie zal vanaf september 2013 ontsloten worden op de nieuwe site poppunt.be. De info weerspiegelt het volledige traject van een muzikant of dj, vanaf het kopen van instrument of gear over het opnemen en releasen van tracks, promotie maken, live spelen tot beheren van inkomsten. Voor elk topic wordt bekeken wat de beste werkvorm is: tekst, video, audio, schema’s, tools etc. wisselen elkaar af en vullen elkaar aan. Voor het ontwikkelen van deze content werken we samen met een team van freelancers. 
Je helpt om deze grote berg informatie op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te presenteren aan de doelgroep. Je schrijft zelf teksten of doet eindredactie op teksten die door externen worden aangeleverd. De nieuwe Hugo Claus hoef je daarvoor niet te zijn, maar een vlotte pen is zeker een pluspunt, en je weet ook hoe je informatie zo sappig mogelijk én in de taal van de muzikant of dj kunt overbrengen. Je houdt een constant overzicht bij van de content die ontwikkeld is, detecteert lacunes en doet suggesties voor aanvullingen of verbeteringen.
Je hebt een creatief brein: je gaat op zoek naar nieuwe, innovatieve manieren om informatie te ontwikkelen en te verspreiden. Je weet wat werkt online en wat niet, kan visueel denken en zorgt ervoor dat ‘droge’ informatie toch op een sexy manier weergegeven wordt. Enige ervaring met Photoshop, grafisch ontwerp of video-opname en –bewerking is mooi meegenomen.
Je stuurt freelancers aan, en dus zijn je agenda en jij beste vrienden: je houdt van planning en voorbij zoevende deadlines zijn niets voor jou. Je kan kleine projecten van A tot Z productioneel tot een goed einde brengen. Je omarmt nieuwe taken die op je af komen met de glimlach, en bent ook flexibel genoeg om andere collega’s uit de nood te helpen als dat nodig blijkt.

In de eerste plaats dompel je je helemaal onder in de informatie die we ter beschikking stellen van muzikanten en dj’s. Je bent extreem leergierig, slorpt al deze informatie op en krijgt zo de basis van het dagelijkse popadvies onder de knie. Elke dag staan onze deur, mailbox en telefoonlijn namelijk open voor specifieke zakelijke vragen van muzikanten en dj’s. Op termijn (en uiteraard met de nodige begeleiding) word je mee ingezet voor het beantwoorden van deze vragen. Daarvoor hoef je geen boekhouder, advocaat of specialist in sociale zekerheid te zijn: enige achtergrond in deze materie is een pluspunt, maar je bent vooral bereid om bij te lezen (en te leren), dingen op te zoeken en te vertalen in de taal van de muzikant. 
In een eerste fase beantwoord je vooral vragen via e-mail, daarna ook via telefoon of tijdens persoonlijke gesprekken. Je hebt een groot inlevingsvermogen, kan een complex verhaal van een muzikant of dj ontleden en formuleert een helder, to the point en begrijpbaar antwoord. Je legt hierbij constant de link naar de informatie die aangeboden wordt op onze Popadvies-site.
We verspreiden ons popadvies ook via infosessies op locatie. Dat betekent dat je er niet vies van bent om voor een groep te spreken, en dat je het leuk vindt om dingen op een boeiende manier uit te leggen. Als je dat allemaal ook nog in een leuke Powerpoint- of Keynotepresentatie kunt gieten, dan zijn we er helemaal.
Om alles kort samen te vatten: samen met de Popadviesverantwoordelijke vorm je een bruisend team dat muzikanten en dj’s op alle mogelijke manieren vooruit wil helpen. Je zorgt er mee voor dat poppunt.be de place to be wordt voor helder geformuleerde en visueel aantrekkelijke zakelijke informatie. Je zin om bij te leren en om je vast te bijten in zakelijke topics kent geen grenzen. En, niet te vergeten: je bent een all round toffe pee (m/v), teamplayer en sparring partner.

3. Gedetailleerd profiel

Algemeen
Wat typeert een gemiddelde Poppunter?
  • Een passie voor muziek (en nog beter: muziek maken) is een vereiste, net als enige kennis van het muziekveld in Vlaanderen
  • Je bent creatief, nieuwsgierig en leert snel
  • Je bent een teamspeler
  • Je gelooft in nieuw talent en wil samen met ons voor hen door het vuur gaan
  • Je bent gedreven en gemotiveerd, ambitieus en wil jezelf bewijzen: het halen van mooie resultaten samen met de rest van de ploeg is daarbij belangrijker dan om 17u thuis zijn
Assistent Popadvies & Informatie
Informatie
  • Je hebt een vlotte pen, die je gebruikt om informatie op de website up to date te houden en om nieuwe content aan te leveren
  • Je levert creatieve ideeën aan om informatie op nieuwe, innovatieve en aantrekkelijke manieren tot bij de doelgroep te krijgen
  • Je bent goed in planning en productie, houdt je aan deadlines, bent flexibel en gaat gestructureerd te werk
Advies
  • Je bent leergierig en je wil op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen in het brede muziekveld
  • Je staat de Popadviesverantwoordelijke bij in alles wat met de zakelijke kant van het artiestenleven te maken heeft
  • Je hebt een groot inlevingsvermogen en kan vragen van muzikanten en dj’s helder, to the point en begrijpbaar beantwoorden
  • Je deinst er niet voor terug om voor een groep te spreken en kan de dingen op een boeiende manier uitleggen
Extra
  • Je kan vlot overweg met de standaard softwarepakketten en met Powerpoint of Keynote
  • Enige kennis van Photoshop, grafisch ontwerp, video-opname en –montage is een pluspunt
  • Je kan zowel autonoom als in team werken en streeft steeds naar het beste resultaat, ook onder stress.
4. Aanbod
Een competitief loon (PC 329.01), een contract van onbepaalde duur, een berg uitdagingen, een toffe werkomgeving in het centrum van Brussel (mét tuin). We bieden tevens de kans om mee invulling en richting te geven aan je eigen job en 10 toffe collega’s die houden van cutting edge technology, maar evenzeer van een uurtje nonsense, en die er samen met jou helemaal voor willen gaan.

5. Solliciteren?
Stuur vóór 3 april 2013 een motivatiebrief, cv en een overzicht waarin je aantoont hoe je aan bovenstaand competentieprofiel voldoet naar luc@poppunt.be.

Verwante items in de databank

Organisaties:Poppunt (ondersteunende organisatie / belangenvereniging)

Terug Meer nieuws