OPERA XXI presenteert drie wereldcreaties

Dit is een gearchiveerd bericht

12.05.2011

Na een succesvolle geboorte twee jaar geleden, vindt OPERA XXI, de biënnale voor hedendaags muziektheater, voor de tweede keer plaats van 17 mei tot en met 29 mei in de steden Antwerpen en Gent.

Vier internationaal geprezen productiehuizen – Vlaamse Opera, deSingel, Muziektheater Transparant en LOD – slaan opnieuw de handen in mekaar om nieuw werk op het scherpst van de snee te presenteren.
Niet minder dan vijf producties, waarvan maar liefst drie wereldcreaties, worden er gepresenteerd gaande van de symbolistische wereld van Maeterlinck tot de onderhandelingstafels van het Midden Oosten. Van Griekse tragedie tot martelaren.

De openingsproductie van de biënnale wordt L’Intruse, gecomponeerd door de Belgisch-Oostenrijkse componist Dirk D’Dirk D'Ase op een libretto van Stef Lernous naar motieven van Maeterlinck. Stef Lernous regisseert en samen met zijn gezelschap Abattoir Fermé zet hij zijn eerste stappen in opera. L’Intruse – een compositieopdracht van de Vlaamse Opera en deSingel - wordt meteen de voorzet voor het Maeterlinckjaar.

Het verhaal van Medea blijft inspireren. Dit keer baseerden componist  Wim Henderickx en tekstschrijver Peter Verhelst zich op de tragedie. Medea is een productie van Muziektheater Transparant en de Veenfabriek.

De derde wereldcreatie is Middle East, een productie van LOD, in een compositie van Frank Nuyts op een libretto van de bekende auteur en scenarist Philippe Blasband. In Middle East laten de makers zich inspireren door de vredesonderhandelingen tussen Yasser Arafat en Ehud Barak in Camp David in juni 2000. Zij focussen zich op het moment dat beide protagonisten aan de onderhandelingstafel plaatsnemen. Wat gaat er door hun hoofd?

Josse De Pauw en Jan Kuijken bundelen opnieuw hun talenten voor de LOD-productie De Gehangenen, een eerbetoon aan iedereen die wegens een visionair gedachtegoed opgehangen, gemarteld, verbrand of opgesloten werd.

Blond Eckbert is een nieuwe bewerking van de opera van Judith Weir. Muziektheater Transparant brengt deze thriller als kameropera in een regie van Wouter van Looy die samenwerkt met het kunstenaarsduo Sarah &Charles.

Het genre van de kameropera is ook thema van het internationaal symposium dat tijdens de biënnale georganiseerd wordt. Onder de titel A little bit of opera? nodigen we internationale theatermakers en het publiek uit om een staalkaart op te maken van het genre.

OPERA XXI is het feest van de creatie van hedendaags werk. Met een groot hart voor experiment en vanuit een brede horizon. OPERA XXI is een festival dat heel bewust kiest om te investeren in de toekomst van opera en muziektheater. En niet alleen omdat we ervan houden…


http://www.operaxxi.be/docs/OPERAXXI_symposium_NL.pdf

Verwante items in de databank

Personen/groepen:Wim Henderickx (docent, componist, hedendaagse componist, koor)
Frank Nuyts (componist, solist, docent, hedendaagse componist, koor, hedendaagse muziek)
Dirk D'Ase (muzikant, componist)
Jan Kuijken (muzikant, componist)
LOD (muziektheater, hedendaagse muziek)
Muziektheater Transparant (muziektheater, hedendaagse muziek)
Organisaties:Opera Vlaanderen (operahuis)
deSingel (muziekorganisaties, concertzaal / organisatie, hedendaagse muziek, oude muziek)
Opera XXI (festival)
VIERNULVIER (kunstencentrum, muziekorganisaties)

Terug Meer nieuws