Entertainmentindustrie presenteert halfjaarcijfers 2009

Dit is een gearchiveerd bericht

22.12.2009

Ondanks de economische situatie gaat in 2009 muziek nog vlot over de toonbank. Muziekalbums van Vlaamse artiesten zijn de stijgers van de eerste helft van 2009. Dit blijkt uit de cijfers die BEA, de federatie van de Belgische entertainmentbedrijven. Er zijn meer dan 17 miljoen stuks van muziek, video en games verkocht. Deze lichte daling (- 2.8 %) wordt deels goedgemaakt door een stijging van het aantal digitale muziekdowloads.

Toch kampt de sector met een omzetdaling te wijten aan de prijsdaling DVD ( zowel muziek als film), illegale downloads en een daling van de prijs van consolegames. Een BTW-verlaging op entertainmentproducten, naar analogie met andere vormen van entertainment zoals boeken, bioskoop- en concerttickets, zou volgens BEA soelaas brengen voor de Belgische entertainmentsector.

Lokale artiesten blijven het goed doen in Vlaanderen: Sunsets (3), Lady Lynn and her magnificent seven (4) en Free Soufriau (9) staan in de top 10 van de best verkochte albums in het eerste semester van 2009. De omzet van de albumverkoop van lokale producties stijgt dan ook met meer dan 18%. De totale verkoop van muziekalbums daalt met -2,7% tot € 62,92 miljoen. Toch blijft de CD nog steeds de populairste muziekdrager met meer dan 85 % marktaandeel. Seal noteert met z’n album “Soul” voorlopig het hoogst in de Belgische Ultratop, maar kan de recordverkoop van Coldplay’s “Viva la vida” in 2008 (voorlopig nog) niet evenaren. In het najaar wordt uitgekeken naar nieuwe albums van Clouseau, K3, Will Tura, Robbie Williams, Mika, Muse, Anouk, Norah Jones, Sting, Shakira, ...

De online verkoop van muziek blijft gestaag groeien, ondanks het enorme illegale en gratis aanbod . Er zijn dit jaar al 280.000 digitale albums verkocht en 3,42 miljoen tracks. Samen is dit goed voor een stijging van 24% in omzet (€6,18 miljoen). Er is een sterke stijging, zowel in aantallen als in omzet (+ 33%), van digitale muziekalbums. Tenslotte is het aandeel van de digitale verkopen goed voor 8.42 % (2008: 6.68 %) van de totale omzet.

Illegale downloads blijven de on-line entertainmentmarkt domineren en zijn een grote rem op de verdere ontwikkeling van het legaal aanbod, aldus BEA. BEA roept (opnieuw) de overheid op om net als in Zweden, Frankrijk, Engeland en Nederland zo snel mogelijk dit probleem aan te pakken door een samenwerking met de Internetproviders te begunstigen ter bescherming van de Belgische creatieve sectoren.

Om de creatieve sector in België verder te ontwikkelen ziet BEA heil in een verlaging van de BTW-tarieven, naar analogie met boeken, bioskoop- en concerttickets (6%). Daarom vraagt BEA dat de Belgische overheid haar EU- voorzitterschap (vanaf 1 juli 2010) aangrijpt om een verlaging van de BTW op entertainmentproducten zoals muziek, films en games voor te stellen en te verdedigen:

Zowel de entertainmentsector, als de detailhandel en niet in het minst de consument zullen daar de vruchten van plukken. “Regelmatig wordt er geklaagd over de prijs van entertainment, maar men vergeet nogal gemakkelijk dat de overheid 21% BTW heft op een muziekalbum, een Blu-Ray of een game terwijl de BTW op een concertticket of een bioskoopticket slechts 6% bedraagt en op een pornomagazine betaal je al helemaal geen BTW.” verklaart Olivier Maeterlinck, Algemeen Directeur van BEA.
Download: De Belgische entertainmentmarkt: halfjaar 2009

Verwante items in de databank

Organisaties:Belgian Entertainment Association (ondersteunende organisatie / belangenvereniging)
Documenten:De Belgische entertainmentmarkt (studie/rapport)

Trefwoorden: , ,

Terug Meer nieuws