Frederic D'haene

Categorie:componist
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw

Korte beschrijving

pianist en avant-garde componist

Biografie

Frederic D’haene kwam als kind al in contact met muziek. Zijn vader speelde klassieke pianomuziek en jazz. Frederic begon ook zelf te spelen en ging al snel naar de plaatselijke muziekschool voor notenleer- en pianoles. Vanaf zijn veertiende kreeg hij interesse in componeren; hij nam zich voor dagelijks een stuk van drie minuten te maken. Aan de Universiteiten van Leuven en  Gent ondernam hij studies musicologie die hij in 1986 afsloot met een scriptie over Anton Webern’s Variaties voor Orkest (opus 30, 1940). Vervolgens studeerde hij compositie aan het conservatorium van Luik, waar hij kon werken met vooraanstaande componisten zoals Frederic Rzewski, Walter Zimmerman, Henri Pousseur en Vinko Globokar. In die tijd ontdekte hij ook de Gagaku muziek (traditionele hofmuziek uit Japan), die hij de volgende jaren zou bestuderen en zich eigen zou maken via onderricht van Tadatoshi Miyagawa en Kanehiko Togi, meesters in deze Japanse traditionele muziek. Deze jarenlange exploratie inspireerde hem tot het schrijven en creëren van Music with silent aitake’s (2006), waarin de westerse en Japanse muziek op een unieke manier coëxisteren. Door de jaren heen heeft Frederic D’haene een eigen compositietechniek ontwikkeld, die hij omschrijft als ‘paradoxofonie’ of ‘paradox-coëxistentie’.

 

In 1988 nam hij deel aan de International Summer Course for New Music in Darmstadt. Het was een beslissende schakel in zijn muzikale carrière – zijn muziek werd ontdekt door de Zwitserse avant-garde pianiste/ componist Marianne Schroeder en door de Belgische concertorganisator André Hebbelinck. Van 1990 tot 1996 werkte Frederic D’haene als assistent van Frederic Rzewski aan het conservatorium van Luik, en tussen 1999 en 2000 doceerde hij esthetica aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst in Gent. Daarna heeft hij zich uitsluitend toegelegd op zijn eigen muzikale creaties. Hij verhuisde naar Nederland waar hij negen jaar lang als zelfstandig componist kon werken. Terug in België richtte hij De Muziekautarchie op, een vzw die zich tot doel stelde de socio-economische positie van componisten te verbeteren. Zijn creatieve werk heeft hij sindsdien gerealiseerd in het kader van specifieke opdrachten en co-producties van Europese concertorganisaties.

 

Zijn veelzijdige oeuvre – composities voor orkest, kamermuziek, stukken voor solo instrumenten, vocale muziek – werd geprogrammeerd in België en in het buitenland door festivals en concertorganisaties zoals deSingel (BE), Ars Musica Festival (BE), Transitfestival (BE), Blackheath Halls (UK), Edmonton New Music Festival (CA), Toronto Music Gallery (CA) en Gesellschaft für akustische Lebenshilfe (DE). De meeste van deze concerten zijn ook opgenomen en uitgezonden.

 

Vooraanstaande orkestleiders – James Wood, Marc Foster, Michael Wendeberg, Kasper de Roo en Robin Engelen – en dito musici en ensembles hebben werk van hem gecreëerd/ gespeeld: Ensemble Modern, Contrechamps, Het Collectief, Quatuor Danel, Champ d’Action, evenals solisten zoals Geoffrey Madge, Frederic Rzewski, Armand Angster, Jean-Pierre Peuvion, Daan Vandewalle, Marianne Schroeder, Claude Coppens, Wibert Aerts, David Cohen, Wim Konink en vele anderen…

 

Getroffen door multiple sclerosis heeft Frederic D’haene na 2012 drie jaar lang zijn werkzaamheden moeten terugschroeven. Niettemin zijn in die periode een aantal belangrijke werken uitgevoerd, zoals Fluxus – static friction door Het Collectief olv Robin Engelen (Tilburg, december 2013 en Leuven, oktober 2015); Hearing from nowhere – part 3 door het ensemble Contrechamps olv Michael Wendeberg (Genève, oktober 2014) en Music with silent aitake’s door Ensemble Modern en Raigakusha olv Kasper de Roo (Frankfurt, festival ‘Frankfurter Positionen’, januari 2015).

 

Sinds 2016 is Frederic D’haene weer intensief aan het componeren. Met name werkt hij momenteel aan Resist to Exist, een opera / experimenteel stuk voor muziektheater, over vrijheid en macht. In dit veelomvattende werk bewegen zich twee uiteenlopende lijnen. Parallel met theologische, humanistische en libertijnse thema’s uit de westerse traditie worden facetten van de actualiteit in de Palestijnse gebieden zichtbaar gemaakt. Het libretto van Resist to Exist werd door Frederic D’haene samengesteld aan de hand van tekstfragmenten uit het oeuvre van Mahmoud Darwish (Engelse vertaling), Dietrich Bonhoeffer, Albert Camus en Marquis de Sade, naast politieke teksten van Palestijnse vrijheids-activisten.

 

Selectieve discografie als componist

Nouvelles Musiques de Chambre - LiègeNouvelles Musiques de Chambre - Liège (1996)
20ste eeuw
Vincent Dujardin, Georges Hermans, Sophie Karthäuser, Izumi Okubo, Jean-Pierre Peuvion, Philippe Pierlot, Frederic D'haene, Henri Pousseur (...)
QuincunxQuincunx (1994)
20ste eeuw, 21ste eeuw / hedendaags
ChampdAction, Gudrun Vercampt, Nico Baltussen, Paul De Clerck, Jaap Kruithof, Jan Matthé, Lode Leirens, Janna Van Mechelen (...)