From Deewee

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):Soulwax
Label(s):Deewee, PIAS Belgium
Label code:DEEWEE022 / PIASR950CDX
Releasedatum:24.03.2017
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):Rock / Alternative, electronica
Taal:Engels

Track-info

1.Preset tense
2.Masterplanned
3.Missing wires
4.Conditions of a shared belief
5.Is it always binary
6.Do you want to get into trouble?
7.My tired eyes
8.Transient program for drums and machinery
9.Trespassers
10.The singer has become a deejay
11.Here come the men in suits
12.Goodnight transmission

Perscommentaren

"De intro is heerlijk analoog geknetter en gezweef op z'n Kraftwerks (dat zelfs naar Tangerine Dream neigt), maar van hoogdringendheid die komt opzetten als iemand lang niks van zich heeft laten horen, is geen sprake." (...) "Geen Soulwax-plaat is zo geschikt om woonkamer en schedelpan mee te vullen als deze." (****1/2)
(gvn), Humo, 21.03.2017, p.174

"From Deewee overstijgt alle verwachtingen." (...) "De grote triomf van From Deewee? Die vloeit voort uit de balans tussen akoestische drums en broeierige machineklanken. Het eindresultaat is een fenomenale evenwichtsoefening." (...) "Ziedaar de plaat waarop u en wij meer dan tien jaar moesten wachten. Geen danceplaat. Geen rockalbum. Een synthpopplaat, jandorie. Een die de heersende trends in de mainstream negeert, een indrukwekkende productie met klaterende popmelodieën en een pakkende weemoed. Een krachttoer, hors catégorie. Had u iets anders verwacht?" (*****)
Sasha Van der Speeten, De Morgen, 22.03.2017, p.21

"Is dit dan de ultieme Soulwaxplaat? In elk geval het album waarmee Soulwax, dat beest met vele koppen, opnieuw tot een (h)echte groep is verveld. De remixers hebben zichzelf geremixt." (****)
Jonas Boel, Focus Knack, 22.03.2017, p.42

"Een innige verstrengeling tussen mens en machine." (...) "e synths pulseren, blieps knisperen, de drums tsjokken op het ritme van Kraftwerks 'Trans Europe Express'. Ook de donkere break-upsong 'Conditions of a shared belief' zit met zijn hoofd in de proto-electronica van de jaren zeventig. In 'Missing wires' en 'Is it always binary', een electrofunksong die Daft Punk vergat te maken, zijn de drums aan zet. Strak als kraut, hard als metal, jazzy, funky, alles in één." (...) "Zoals het glimmende metalen robothoofd, een microfoon nota bene, tegen een achtergrond van schapenwolkjes op de hoes aangeeft, smelt Deewee twee werelden samen. Elektronisch en analoog, koel én warm. Soulwax heeft op From Deewee zijn geluid veruitwendigd en zijn wereld in geluid omgezet. Mens en machine in hun innigste verstrengeling." (****)
Tom Zonderman, De Standaard, 24.03.2017, p.D2

"From Deewee de meest ge­anticipeerde Belgische worp van het jaar noemen, is een understatement." (...) "en plaat met gouden kraag, die enkel feller gaat kleuren wanneer je 'm grijs draait. Wij kunnen het intussen weten."
Dennis Van Goethem, Gazet Van Antwerpen, 23.03.2017, p.32

(...) "ook al drijft 'From Deewee' op erg dansbare elektronica, toch is het ook een popplaat met (zacht gezongen) melodieën die blijven haken. Net als [LCD Soundsystem's] '45:33' lijkt 'From Deewee' zo te werken, én in de club, én thuis op de sofa, én al joggend met oortjes door het bos."
Christof Rutten, Het Belang Van Limburg, 24.03.2017, p.35

(...) "luister met een hoofdtelefoon naar 'From Deewee' en je krijgt een adrenalineboost om u tegen te zeggen" (...) "Veel betere begeleiding dan Evy Gruyaert tijdens een Start to run-loopsessie, met die beats in je hoofdtelefoon sla je moeiteloos de eerste vijf lessen over."
(ARo), Het Laatste Nieuws, 24.03.2017, p.40

"Hoewel stukken minder gefragmenteerd en divers dan bij hun alter ego's op de soundtrack van Belgica (2016) horen we hier ook veel van wat de broers ambiëren langskomen. Hun liefde voor eightieswave (denk Liaisons Dangereuses in ls lt Always Binary) en vooral Kraftwerk (Conditions Of A Shared Belief wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Het blijft echter opvallend dat - eenmaal bekomen van alle keyboards, elektronische beats en ouderwets ambachtelijk percussiegeweld - toch weer een hoop sterke popsongs te ontwaren zijn"
Willem Jongeneelen, OOR 2017/04, april 2017, p.91