One Mirrors Many

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):De Beren Gieren
Label(s):Clean Feed Records
Label code:CF344CD
Releasedatum:09.09.2015
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):Jazz
Taal:Instrumentaal

Track-info

1.Schaduwleven
2.Rebel Jazz to rebel against
3.Broensgebuzze 8
4.untitled
5.La laisse lointaine
6.untitled
7.(De zachte jacht op de) Volkswolf
8.Broensgebuzze 7
9.Muziek weet niks
10.untitled

Perscommentaren

"De Beren Gieren kunnen voortreffelijk knutselen met klanken. Drummen is ook vegen, ritselen en krassen op cimbalen. Bas spelen is tegelijk wrange strijkgeluiden creëren, pianospelen is geregeld de snaren bewerken. Daarnaast kunnen ze een plot opbouwen." (...) "Dit is het trio op zijn best, met gedetailleerd spel, een meeslepende piano, forse rockachtige injecties, verstilling en een fikse climax. Het kwajongensachtige en de kwinkslagen zijn wat weg, al blijft enige baldadigheid bestaan." (****)
Karel Van Keymeulen, De Standaard, 23.09.2015, p.6

(...) "het zoveelste bewijs dat het bijzonder goed gesteld is met de nieuwere jazz in België." (...) "Drummer Simon Segers is een muzikant met veel gevoel voor spanning waarmee krachtige accenten gecreëerd worden samen met de pianist. Contrabassist Lieven Van Pée speelt vaak een melodieuze rol die de pianist ook percussieve ruimte biedt. Dynamisch samenspel staat centraal, maar de wijze waarop dat bereikt wordt, is gelukkig geheel onvoorspelbaar." (****1/2)
Ken Vos, Jazzism, december 2015, p.93

"Na de samenwerking met de Portugese trompettiste Susana Santos Silva op de vorige cd ‘The Detour Fish’ (opgenomen in Ljubljana en verschenen op het Portugese Clean Feed) zet het trio zijn zoektocht verder in de grensgebieden tussen jazz, improvisatie en elektronica. Ze zijn natuurlijk niet de enigen die hier ronddwalen maar Fulco Ottervanger, Simon Segers en Lieven Van Pée hebben zo hun eigen middelen, zoals in elkaar geknutselde en gesoldeerde contactmicrofoontjes. Details die tellen en het verschil maken. Alleen al de manier waarop de openingstrack opgebouwd is en naadloos aansluit bij het vervolg, ‘Rebel Jazz To Rebel Against’, verantwoordt de aankoop van de cd. Met die laatste titel outen ze zich niet plots als revolutionairen van dienst maar willen ze zich afzetten tegen het academische van de conservatoriumopleiding zonder er de spot mee te drijven. Een gezonde instelling die alleszins een intense, broeierige en intrigerende soundtrack oplevert. Zowel voor vrijbuiters als romantici. Zelf omschrijven ze het allemaal als “musique concrète”. Dit is vooral De Beren Gieren-muziek, niet te klasseren maar wel met herkenningspunten."
(gtb), RifRaf #268, september 2015, p.22