Arvo Pärt - Stabat Mater

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Arvo Pärt, Ivan Moody
Uitvoerder(s):Goeyvaerts Strijktrio, Zsuzsi Tóth, Barnabás Hegyi, Olivier Berten
Label(s):Challenge Classics
Label code:CC72616
Releasedatum:01.10.2014
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:2749
Genre(s):21ste eeuw / hedendaags, 20ste eeuw

Track-info

Arvo Pärt: Stabat Mater

Ivan Moody: Simeron

Perscommentaren

A thrilling performance and recording of two deeply personal spiritual works. This is a unique CD that comes to us via a Kickstarter Campaign from Challenge Classics, a company in the Netherlands that often releases works that are unlikely to get recorded and are often outside the musical mainstream.
The Goeyvaerts String Trio is an extraordinary Belgian ensemble known for their trademark perfectionism in every detail and highly-acclaimed performances. That’s certainly what I hear in this recording. The Pärt and the Moody are quite complimentary in their sound and emotional
content and are excellent partners for this recording.
The recording of this small ensemble is exemplary. It would have been well-served with a higher
resolution SACD but the CD sound is thrilling. I listened in normal stereo, and then tried in pseudo-multichannel using Dolby Pro-Logic on my pre-amp and the sound opened up considerably. This is also an exceptional experience on headphones.
(Mel Martin in Audiphile Audition, audaud.com 18 augustus 2014)

...maar bij de drie solisten en het Goeyvaerts trio - gevormd door Kristien Roels (v),
Kris Matthynssens (va) en Pieter Stas (vc) en gespecialiseerd in eigentijds repertoire - keerde men tot het origineel terug en wel zodanig dat met gebruikmaking van de ‘juiste intonatie’ techniek vibratoloze klanklagen worden voortgebracht en een treffend verschil tussen harmonie en wringende akkoorden van de strijkers ontstaat. Dat loont want de spirituele intensiteit van de muziek wordt hierdoor bekrachtigd.
Verder valt op hoe zorgvuldig en gedetailleerd het geheel klinkt.
In het opdrachtwerk van het trio, Simeron uit 2012 van de Engelse componist Ivan Moody (1964), zijn Griekse teksten uit de Byzantijnse ritus voor vocaal trio en strijktrio over de ontwikkeling van leed naar troost op muziek gezet. Ook dit werk lijkt optimaal te worden gerealiseerd.Wat het werk van Pärt betreft, kan deze uitvoering aanspraak maken op de eretitel. Maar vergelijkingen met de zeer diverse vertolkingen door Parrott, Kremer c.s. (ECM 831.959-2), Jackson (Atma ACD 22310), Chamber Domaine (Black Box BBM 1071), Philippe Graffin c.s. (Cobra COBRA 0019), Hillier (Harmonia Mundi HMU 80.7553), K. Järvi (Sony 88697-62334-2) en Fretwork (Klara 509996217952-2) kunnen leerzaam zijn.
(quadrevisie.nl)

Een tien in Luister
Spiritueel, etherisch- het zijn termen die deze ijle flageoletklanken en sublieme zuiverheid allang geen recht meer doen. Wie eerder Arvo Pärt heeft gehoord, weet dat je een hoge mate van verstilling en vergeestelijking kunt verwachten. En toch blijken de extreme precisie en puurheid van deze uitvoering ('virtuositeit' is een veel te schetterend woord) weer een openbaring. Het zijn tevens de middelen die strijkers en vocalisten aanwenden om stem te geven aan het Stabat Mater, waarin de 13de eeuwse priester-dichter zich tot de Moeder Gods wendt; zij is immers degene die bij uitstek bekend is met verlies en opoffering. Maar deze ragdunne, kristallijne tonen gaan alle woorden te boven en scheppen ruimte voor elke individuele emotie.
Het Goeyvaerts String Trio gebruikt voor het Stabat Mater dan ook de oudere, compromisloze 'reine' stemming, hoewel de 'gelijkzwevende' stemming (die we kennen van de piano) om praktische redenen de meest gangbare is. Ivan Moody schreef 'Simeron' (Grieks voor 'Vandaag') in 2012 en wel speciaal voor drie vocalisten en strijkerstrio -het Goeyvaerts String Trio, om precies te zijn. Moody's innige verbondenheid met oosters­ orthodoxe kerkmuziek is evident. Doorzichtige 'ton-sur-ton'-samenklanken bepalen de mystieke sfeer; kristalhelder geïntoneerde intervallen (secundes en nones) worden behoedzaam over elkaar heen gelegd, als lagen verf door een icoonschilder. En al schieten woorden tekort bij deze klankmeditatie over opstanding en verlossing, toch blijkt Philippe Grisar's filosofische overpeinzing in het fraai ingebonden boekje wel degelijk een zinvolle aanvulling.
(Margaretha Coornstra, Luister juli / Augustus 2012)

The Goeyvaerrs Trio and singers Zsuzsi Tóth, Barnabas Hegyi and Olivier Berten find something equally exciting in Part's well-trodden Stabat mater. Their recording is made using just intonation rather than equal temperament. What might sound like a gimnuck exposes new colour in the composer's spare score, each note glowing with harmonics and overtones, voices and strings ringing like a struck bell. The Theatre of Voices recording has long been my go-to but this exquisite rethinking has displaced it. There's nothing stark or white about this musical purity, which finds kaleidoscopic depth in the narrowest of palettes.
(Alexandra Coghlan, Gramophone aug 2014, p.77)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Moody & Pärt (08.2014)