The Hutch

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):Steak Number Eight
Label(s):Indie Recordings
Label code:INDIE110CD
Releasedatum:18.03.2013
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):hard & heavy
Taal:Engels

Track-info

1.Cryogenius
2.Black eyed
3.Photonic
4.Push/Pull
5.Pilgrimage of a black heart
6.Exile of our marrow
7.The shrine
8.Slumber
9.Ashore
10.Rust
11.Tearwalker

Perscommentaren

"beuken kan iedereen, maar wie ook nog met melodie, dosering en structuur kan jongleren, behoort tot de groteren. Er zijn maar weinig platen van meer dan zeventig minuten waarbij je het figuurlijke hakmes niet in je handen voelt branden. Maar bij het door Reinhard Vanbergen geproducete The Hutch een cluster van sludgemetal, mathrock, grunge en postrock komt die drang niet in je op. Vooral het Amerikaanse Baroness elleboogt zich als referentiepunt naar voren, zo meeslepend, allesverwoestend maar knielend voor De Compositie gaat Steak Number Eight tekeer." (****)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 13.03.2013, p.47

"Terwijl op de vorige twee albums de grote voorbeelden (Isis, Earth en Mastodon) uitvoerig werden geëerd, gaat de bende van Brent Vanneste nu op zoek naar een eigen smoel. Van wanhoop druipende zangmelodieën, grungeachtige gitaarriffs, een slim spel met dynamiek: zo intens, avontuurlijk én beklijvend kwam Steak nog niet uit de hoek. Luister naar 'Push/pull', een song die eerst intrigeert dankzij Led Zepachtige riffs, dan overdondert met woeste gitaaruithalen, om in de staart te verrassen met diep kervende melancholie." (***)
Sasha Van der Speeten, De Standaard, 23.03.2013, p.c20

"'The Hutch' is soms even toegankelijk als een bakstenen muur. Maar wie lang genoeg zoekt, vindt het poortje: (...) En juicht, want de groei die de jonkies twee jaar geleden toonden op 'All Is Chaos' gaat voort: 'The Hutch' is dynamischer en beter uitgedacht dan zijn voorgangers, zonder angst om soms wat te bedaren (...) en zonder in te boeten aan ballen." (***1/2)
(tr), Humo 3785, 19.03.2013, p. 157

"Qua epische lengte hoeft de derde plaat van Steak Number Eight amper onder te doen voor ‘All Is Chaos’ en qua opzet is ‘The Hutch’ net zo ambitieus. Mario Goossens had geen tijd om opnieuw producer van dienst te zijn maar Reinhard Vanbergen van Das Pop bewees via producties voor The Hickey Underworld en Drums Are For Parades dat ook hij de juiste man op het juiste moment kan zijn. Matt Bayles (zie Mastodon, Isis, Pearl Jam) bleef op post als mixer en Steak Number Eight schakelde deze keer ook Howie Weinberg in, de man die destijds ‘Nevermind’ van Nirvana masterde. Een indrukwekkend verhaal dat net als de wereldwijde release via Indie Records gerechtvaardigd is. De muzikale bron is namelijk top. De sterke punten van ‘All Is Chaos’ (de geloofwaardige emoties, de doortastendheid en het onmiskenbare talent) zijn er nog altijd en Steak Number Eight heeft meer dan ooit een eigen sound te pakken. Echo’s van Isis en Deftones blijven hoorbaar maar ‘The Hutch’ is bovenal een moddervette, trippende kluif met heartfelt (doom)melodieën en heavy riffs die er, met zin voor de sludge-atmosfeer, goed inbeuken. Wat denken ze daarvan op den bureau van RifRaf? Voer voor de cover, tiens."
Bram Vermeersch, RifRaf #243, Maart 2013, p.15

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
'Van onze manager móéten we feesten' (20.03.2013)