Messiaen Olivier - Quatuor pour la fin du Temps

Type:album
Formaat:CD
Componist(en):Kee-Yong Chong, Olivier Messiaen
Uitvoerder(s):Het Collectief
Dirigent(en):Ivo Venkov
Label(s):Fuga Libera
Label code:FUG540
Distributeur:AMG Records Benelux
Releasedatum:06.2008
Aanwezig in Muziekcentrumja
Plaatsingsnummer:001820
Genre(s):20ste eeuw

Info

Het Collectief ontving verschillende aanmoedigende prijzen en bekroningen voor hun eerste twee opnames bij Fuga Libera. Op deze nieuwe opname hoort u ze in een fascinerend programma: Messiaens’Quatuor pour la Fin du Temps, dat zij opgenomen hebben ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de geboorte van de componist en dat één van de stokpaardjes van het ensemble op concerten is, aangevuld door een recent werk van de belangrijkste hedendaagse Maleisische componist, Kee-Yong Chong.

Track-info

Quatuor pour la fin du Temps, voor viool, klarinet, cello en piano
I. Liturgie de cristal
II. Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
III. Abîme des oiseaux
IV. Intermède
V. Louange à l’Éternité de Jésus
VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes
VII. Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
VIII. Louange à l’Immortalité de Jésus

Chong Kee-Yong
Mourning the Murder of an Old Banyan Tree (2002), voor fluit ( + piccolo, alto fluit), thai-gong, tam-tam, klarinet (+ basklarinet), viool, cello en piano

Perscommentaren

"Opnieuw kunnen we hier een lans breken voor de nog al te weinig geroemde kwaliteit van de musici van Het Collectief: vijf zeer intelligente ambachtslui die allicht te bescheiden zijn om ooit de wereld te veroveren, maar die opnamen blijven afleveren die zich in veel opzichten niet laten verbeteren en die er, in deze doodgedocumenteerde tijd, ook toe doen."
(Rudy Tambuyser, De Morgen, 25 juni 2008)

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de Franse componist Olivier Messiaen geboren werd. Messiaen heeft een belangrijke invloed gehad op de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse muziek. Wereldwijd duiken er dit jaar dan ook allerlei grote en kleine festivals en evenementen op die deze componist herdenken. Ook deze opname van Quatuor pour la fin du temps past ongetwijfeld in dit kader. Het Quatuor is een van Messiaens populairste en vaakst opgenomen composities, zelfs al is het een vroeg werk dat nog maar in beperkte mate de typische ingrediënten van zijn stijl bevat. Wel is het een prachtige religieuze meditatie over diepzinnige katholieke thema's - in dit geval de apocalyps.
De jonge musici van Het Collectief brengen een degelijke interpretatie van het werk, maar slagen er zelden in om echt te verrassen. Vooral de jachtiger momenten waar het hele ensemble speelt (de 'Intermède', de 'Danse de la fureur') komen vrij mak over. De uitvoering is heel behoorlijk, maar mist de snedigheid om alles te halen uit deze passionele muziek. Heel interessant is dat Het Collectief Messiaen combineert met Mourning the murder of an old banyan tree van de Maleisiër Kee-Yong Chong, waarvan ze zowel de grote dramatische gestes als de subtiele kleuren en harmonieën met verve verdedigen. Zo staat de subtiele en rijke muziek van een jonge componist hier harmonieus naast een referentiewerk van een grootmeester.
(Maarten Beirens, De Standaard, 12.08.2008, p. 41)

« Lorsque j'étais prisonnier, l'absence de nourriture et le froid me donnaient des rêves colorés : je voyais l'arc-en-ciel de l'Ange de l'Apocalypse et d'étranges tournoiements de couleurs », se rappelait Olivier Messiaen, évoquant la fébrile composition de son Quatuor pour la fin du temps, dans un stalag de Silésie, durant l'hiver 1940-1941. C'est cet aspect d'hallucination apocalyptique, de vertige dionysiaque, que les instrumentistes flamands n'hésitent pas à déchaîner souverainement. A mi-course dans cette année qui célèbre le centenaire de la naissance du compositeur, il est bon de rappeler toute la démesure visionnaire, la chaleur et la véhémence sensuelles (les deux mouvements de Louange à l'éternité de Jésus) dont ce catholique, si doux et si pondéré, embrasait sa musique.
(Gilles Macassar, Telerama nr. 3053, 19 juli 2008)

***
Les interprètes du het Collectief font montre d'une musicalité, d'une sobriété remarquables.
(Patrick Szersnovicz, le Monde de la musique nr. 334, september 2008, p. 98)

Messiaen in neutral can't really keep up with the rest of the field. (...) for me Het Collectief's Benjamin Dieltjens sounds merely colourless, neutral. He is far better at suggesting the more capricious quality of the movement's birdsong episodes.
(Arnold Whittall, Gramophone nr. 1040, januari 2009, p. 72)

Les membres du Collectief se placent directement dans la modernité de Messiaen. Ils respectent les recommendations de Messiaen données aux interprètes dans la partiton..(..)
(Jean-Marie André, Crescendo nr. 96, januari-februari 2009, p. 67)

Verwante items in de databank

Persknipsels/Artikels:
(Wat is dit?)
Olivier Messiaen - Quatuor pour la fin du temps (02.2009)
Messiaen - Kee-Yong Chong (01.2009)
Olivier Messiaen (09.2008)
Pagina's:Het Collectief - Olivier Messiaen/Kee-Young Chong
Personen/groepen:Het Collectief (ensemble (instrumentaal), hedendaagse muziek, repertoire)
Benjamin Dieltjens (muzikant, repertoire, hedendaagse muziek)
Thomas Dieltjens (muzikant, docent, repertoire)
Wibert Aerts (solist, muzikant, docent, hedendaagse muziek)
Toon Fret (solist, artistiek leider, docent, muzikant, oude muziek, hedendaagse muziek, repertoire)
Martijn Vink (muzikant)